باید مدارس خیرساز را تقویت کنیم

وزیر آموزش و پرورش در جلسه انتخابات اعضای هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور ضن تاکید بر ضرورت تقویت مدارس خیّرساز گفت:خیرین هم در این دنیا وهم دراخرت مُنعم هستند.

به گزارش مدرسه پرس،یوسف نوری وزیرآموزش و پرورش، در جلسه مجمع عمومی هیات امنای جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با ابراز خرسندی از حضور در جلسه هیات امنا و انتخابات هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، گفت: من به عنوان خدمتگزار و خادم دانش آموزان و معلمان عرض می‌کنم که مسئولیت وزارت، بار سنگینی است. نه ازآن جهت که مشکلات وکمبود اعتبار داریم که این مشکلات ازسال‌ها پیش هم وجود داشته است. بلکه بار تکلیفی این مسئولیت سنگین است وباید بدانیم که چکار کنیم تا این  مسئولیت خوب ایفا شود.

فلاسفه جهان آموزش و پرورش را “هنر تعلیم و تربیت” می‌دانند

نوری با اشاره به اینکه بسیاری از فلاسفه دنیا و ایران آموزش و پرورش را “هنر تعلیم و تربیت” می‌دانند گفت: گاهی یک معلم یا فرد معمولی یک خطی یا جمله‌ای را روی تخته  سیاه یا کاغذ کلاسه می‌نویسد، اما خوشنویسانی مانند “میرعماد قزوینی” و”حسین امیرخانی”جمله ای را با همان مصالح کاغذ و قلم و جوهر می‌نویسد که انسان را مجذوب خود می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: واقعیت این است که انسان‌ نقصان‌های زیادی دارد. یک بخش از نقصان‌ها زیرساختی و درحوزه فیزیکی است که شامل ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی ؛ احداث، تعمیر، تکمیل و تجهیز است که با وجود پر برکت خیرین مدرسه ساز حل شده  و اگر خیرین نبودند این اتفاق نمی‌افتاد.به اعتقاد من خیرین کاری بیشتر از فعالیت فیزیکی انجام داده‌اند.

خیرین مصداق “اعظم درجات عند الله” هستند

نوری با اشاره به اینکه کارخیرین خود به خود دارای انرژی مثبت است گفت:  انسان زمانی‌که یک عالم روحانی را می‌بیند حظ  و بهره زیادی می‌برد. به این معنی که در صورت و گفتار آن عالم روحانی، یک قوای نامرئی وجود دارد که افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.همانطور که فرمودند نماز شب بخوانید تا وقتی با مردم حرف می‌زنید تحت تاثیر قرار بگیرند و کسی که نماز شب می‌خواند خود به خود انرژی مثبت در او ایجاد می‌شود.

وزیرآموزش و پرورش تاکید کرد: کار وعمل خیرین مدرسه ساز هم افراد را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. همین که دانش آموزی می‌فهمد که خیری هزینه ساخت مدرسه را از جیب خودش با گرفتن وام یا قرض پرداخت کرده و در شهردیگری برای مردم آنجا هزینه کرده، مصداق “اعظم درجات عند الله ” و بالاترین درجه نزد خدا هستند.

خیرین هم در این دنیا و هم در آخرت منعم هستند

 وی خطاب به خیرین مدرسه ساز گفت: شما هم در این دنیا وهم در آن دنیا مُنعم هستید. به این معنی که وقتی کسی سرش را با رضایت روی بالش می‌گذارد یعنی منعم و راحت است. اگرما هم در گروه خیرین قرار بگیریم نور آنها باعث می‌شود تاریکی‌هایمان معلوم نشود.

نوری تاکید کرد: شما خیرین از زهرا(س)  الگو گرفتید که در روزعروسی لباس عروسیش را بخشید و همسرش امیرالمومنین(ع) با اینکه حاکم بود، مزارع را آباد می کردند و به فقرا می‌دادند.حاصل این ازدواج امام حسن (ع) می‌شود که کریم اهل بیت است و دو بار تمام زندگی‌اش را در راه خدا وقف می‌کند.

وزیرآموزش و پرورش گفت: امروز بحث‌های خوبی مطرح شد.اینکه در ساخت مدارس به سمت چه مدارسی برویم ؟ کدام مکان‌ها را هدف گذاری کنیم؟ به نظرمن باید کم کم  با تعامل با خیرین مشخص شود چه کاری باید انجام دهیم و دستگاه‌های شریک را هم به کار بگیریم. به عنوان مثال حاج آقا ابراهیمی مکانی را نام برد که مشکل آب دارد. دستگاه‌های مسئول اول باید آب آنجا را تامین کنند و ما هم کارهای مدارس را انجام دهیم.

مدارس حاشیه شهربه کانون تربیتی محله تبدیل شود

نوری تاکید کرد: مدارسی که درحاشیه  شهروجود دارد باید “کانون تربیتی محله” شود.به این معنی که مدرسه فقط مختص درس خواندن در شیفت صبح نباشد. چه اشکالی دارد عده‌ای بعداز ظهرها درآنجا به شکل نوین کارآفرینی کنند. امروزهم دکترستاری معاون علمی رئیس جمهورعنوان کرد که مدارس را از حالتی که فقط محفوظات در آن رواج دارد دربیاوریم.

باید مدارس خیرساز را تقویت کنیم

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهمترین کار وزارت آموزش و پرورش این است که اگر مدرسه‌ای توسط خیرین بنا شد به این مدرسه نیروهای ثابت بدهد. این نیروها باید توانمند و با انگیزه باشند تا بتوانند از این مدرسه ۴ نفر خیرمدرسه ساز دربیاورند. درحال حاضر کارما این است که مدارس خیرساز را تقویت کنیم. این موضوع در شورای عالی مطرح شده و بزودی اصلاحیه مصوبه مدارس خیرساز با این هدف که آموزش پرورش معلم ثابت بدهد و آنها را توانمند کند را انجام می‌دهیم. این مدارس باید به صورت آزمایشی برای طرح‌های بدیع و نو انتخاب شوند وبه تدریج به سمت کیفیت بهتر در اداره مدارس خیرساز حرکت کنیم.

بیشترمدارس فرسوده شده و نیاز به خیرین مدرسه ساز داریم

 به اعتقاد وزیر آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۵ جمعیت دانش آموزان بر می‌گرددبه حوالی سال‌های۱۳۷۷ که مدارس ۲ یا ۳ شیفته بودند. این درحالی‌ست که بیشترمدارس فرسوده شده و نیاز به خیرین مدرسه ساز داریم.

نوری گفت: به تازگی معاون من طرح همکاری خیرین مدرسه ساز را با مدارس استثنایی مطرح کرده است که امیدوارم به نتیجه برسد.