کرمانشاه | ضرورت تامین ۲۰ میلیاردی جهت حذف مدارس کانکسی

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفت: برای حذف تمام مدارس کانکسی دارای کمتر از ۲۰ دانش‌آموز، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش مدرسه پرس،حضور خیران مدرسه‌ساز در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در توسعه عدالت آموزشی کشور به ویژه ساخت مدرسه در مناطق محروم ایفا کرد و در تمام این سال‌ها حضور فعال خیرین در عرصه مدرسه‌سازی نمونه‌ای از جنبش‌مردمی در بحث انجام کارهای خیر است.

خیران در عرصه‌های مختلف بهداشتی، درمانی و ساخت مساجد و کتابخانه‌ها فعالیت داشتند و اکنون در عرصه مهم ساخت مدرسه گام برداشتند، بانوان خیرمدرسه ساز نیز در این عرصه حضوری پررنگ دارند.

ایجاد و احداث یک مدرسه و فضای آموزشی در مناطقی دور افتاده و محروم که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به دلیل نبود فضای آموزشی دارند، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در این راستا بیست و سومین جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه ساز استان با حضور جمعی از خیرین در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه یه صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به اینکه جامعه خیرین مدرسه‌ساز مستند موفقی از مشارکت مردم در اداره امور کشور است گفت: دولت به بحث آموزش و مدرسه سازی اهتمام ویژه ای دارد و هیچ امری در کشور بالاتر از آموزش نیست چرا که زیربنای زندگی بشر است و گام برداشتن در این مسیر سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه جریان مدرسه سازی باید به سمت توسعه کانون‌های مهارت آموزی و گسترش آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای جهت داده شود عنوان کرد: شما خیرین مدرسه‌ساز برای این کار مستندی درست کردید و بعد از شما مجمع خیرین سلامت راه افتاد و خوب است خیرین حوزه اشتغال هم در کشور شکل بگیرد.چون موضوع اشتغال زایی و بهبود معیشت مردم اولویت و تمام هم و غم دولت است، اگر این جریان را در کشور راه بیندازیم مردم با نیت خیر در این حوزه ورود کرده و نتایج خوبی خواهد داشت.

مهراله رخشانی‌مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش برای دست‌یابی به اهداف خود به دو رکن اصلی معلمان و فضا و تجهیرات آموزشی نیاز دارد گفت: در حوزه فضا و تجهیزات آموزشی مسئولیت کار بر عهده سازمان نوسازی مدارس است.

وی با بیان اینکه در طول بیش از ۴۵ سال گذشته اقدامات قابل توجهی در فراهم آوردن زیرساخت‌های آموزشی انجام شده است از جمله رشد ۳٫۵ برابری سرانه فضای آموزشی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی یعنی از ۱٫۵ متر مربع در سال ۱۳۵۷، به ۵٫۲۱ مترمربع به ازای هر دانش آموز بیان کرد: علاوه بر این تلاش‌های خوبی نیز در زمینه مقاوم سازی و ایمن سازی فضاهای آموزشی صورت گرفته است، به طوری که در سال ۱۳۸۲ طبق آمار ۷۰ درصد فضاهای آموزشی کشور دچار فرسودگی بود، یعنی فضاهای ایمنی نبودند و نیاز به ایمن‌سازی، مقاوم سازی و بازسازی داشتند اما در سال ۱۳۹۵ این آمار برعکس شد به طوری که ۳۰ درصد مدارس غیراستاندارد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تاکنون نیز با ارتقای آمار فضاهای آموزشی استاندارد، تنها ۱۹٫۵ درصد فضاهای آموزشی کشور نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی است، که از این تعداد ۶٫۵ درصد از این فضاها نیاز به تخریب و بازسازی دارند بیان کرد: از آغاز سال جاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی تخصیص گرفتیم.

رخشانی‌مهر افزود: ۴۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای تهیه تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یافت که ۵۰ درصد این اعتبار به تجهیز هنرستان‌های دخترانه اختصاص داده شده که بی‌سابقه است.

ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: ارتقای کیفیت آموزش با طرح مدرسه‌یاری، استفاده از فناوری‌های نوین در احداث پروژه‌های آموزشی و توسعه هنرستان‎‌ها سه رویکرد اصلی جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور است.

وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از ظرفیت و پشتوانه خیرین در مدیریت و اجرای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدرسه به منظور ارتقای کیفیت آموزش از دیگر اهداف تشکیل این کمیسیون است عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت فضاهای آموزشی از دیگر برنامه‌های مورد توجه جامعه خیرین مدرسه ساز کشور است.

قفلی با اشاره به اینکه توسعه هنرستان‌ها از دیگر رویکردهای جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور است و در کشورهای پیشرفته حدود ۸۰ درصد ظرفیت آموزش‌های مقطع متوسطه به مهارت آموزی اختصاص دارد گفت: این نسبت در کشور ما عکس است و با توجه به مساله بیکاری فارغ‌التحصیلان، توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای می تواند در حل مشکلات این بخش بسیار موثر باشد.

مرزبان نظری، مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تعداد ۳۱۹ مدرسه و در وسعتی به متراژ ۱۰۶ هزار و ۵۳۵ متر با اعتباری بیش از ۲ هزار و هفت میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است گفت: ۸۶۰ کلاس درس از این تعداد پس از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری، ۲۸۷ کلاس درس در سال گذشته و ۸۰ کلاس نیز سال جاری با مشارکت خیران مدرسه‌ساز افتتاح شده است.

نظری افزود: در این چهار سال در مجموع ۳۵۱ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با هزار و ۴۶۷ کلاس درس با زیربنای حدود ۱۵۷ هزار متر مربع و سه هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ مدرسه پس از وقوع زلزله در استان با مشارکت گسترده خیرین نیک اندیش مدرسه ساز ساخته شده است با این اقدام ارزشمند سرانه فضای آموزشی کرمانشاه با ۷۱ صدم افزایش به ۶٫۴۱ متر مربع افزایش یافته است عنوان کرد: بخاری‌های نفتی مدارس جمع‌آوری شده و با سیستم‌های حرارت مرکزی و بخاری‌های هوشمند برای ۲ هزار و ۹۳۱ فضای آموزشی جایگزین شده است.

نظری با اشاره به اینکه مدارس کانکسی دارای ۲۰ دانش آموز از سیستم آموزشی کرمانشاه حذف شده است گفت: ۸۰ میلیارد تومانی برای جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در کلاس‌های درس و حذف مدارس خشتی و گلی و مدارس کانکسی دارای ۲۰ نفر دانش آموز هزینه شده است و برای حذف بقیه مدارس کانکسی کمتر از این تعداد نیز به حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در طرح ملی آجر به آجر پویش محرم ۱۲ هزار نفر به میزان ۶۰۰ میلیون ریال مشارکت داشتند گفت: در پویش «من مادرم بچه‌های ایران فرزندان من» ۸۱ هزار و ۴۳۹ نفر مشارکت داشتند و ۲ هزار و ۲۷ میلیون ریال کمک کردند و ۴۷۵ نفر از مردم کرمانشاه در پویش «آجرهای مهربانی» و کمک ۶۰ میلیون ریالی آن‌ها و پنج هزار و ۲۶۰ نفر نیز در پویش «به رنگ مدرسه» شرکت کرده‌اند.

وی همچنین از آغاز عملیات احداث مدرسه ویژه دانش آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم خبر داد و گفت: کلنگ احداث این مدرسه با کمک ۴۵ میلیارد ریالی یکی از خیرین مدرسه‌ساز ساکن کشور آلمان در شهرک دولت آباد به زمین زده شده است و با وجود حدود ۸۰ کودک اوتیسم در کرمانشاه امیدواریم مدرسه مخصوص این دسته از دانش‌آموزان تا مهرماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

غلامحسین افتخاری، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه نیز در این جشنواره با اشاره به ورود خوب خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه در حوزه مدرسه سازی، گفت: خیرین مدرسه‌ساز استان کرمانشاه جزو خیرین فعال مدرسه سازی در کشور هستند و بانوان در کرمانشاه مشارکت بالایی در امر مدرسه‌سازی دارند.